Wyniki badań rynkowych - czego powinieneś się spodziewać?

Firmy zajmujące się badaniami rynku zajmują się odkrywaniem spostrzeżeń. Ujawniają one fakty, a następnie wykorzystują je do stworzenia kontekstu dla sensownych działań. Ale nawet jeśli posiadają doskonałe metodologie zdobywania danych gwiezdnych, to nie ma sensu, chyba że są w stanie dostarczyć produkt końcowy, który jest łatwy do zrozumienia. Ważne jest, aby firmy zajmujące się badaniem rynku nie negowały jakości swoich wyników przy brakujących wynikach, które nie oferują nic poza faktami. Dobre badania rynkowe to znacznie więcej niż tylko powtórzenie liczb i statystyk. To zbieranie, analiza i raportowanie tych liczb i statystyk w sposób, który jest specjalnie dostosowany do indywidualnego klienta. Warto zastanowić się, czego powinniśmy oczekiwać od najwyższej jakości wyników badań rynkowych.

Dokładność

Oczywiście, przede wszystkim sprawozdanie z badań rynkowych powinno być dokładne. Fakty i liczby powinny być mocno zakorzenione w metodologii, która odpowiada celom badawczym. Podstawą wszystkich badań jest zbieranie danych najwyższej jakości; jeśli liczby nie są poprawne, wnioski z nich wyciągnięte też nie będą. Dobre wyniki badań rynkowych prezentują solidne wyniki badań. Przeprowadzając badania warto dobrać odpowiednią grupę respondentów, aby mieć pewność, że analizowane wyniki będą dotyczyły osób, które zakwalifikowały się do wypełnienia przeprowadzanego przez nas badania rynku.

Istotność

Dokładność nie gwarantuje automatycznie możliwości zastosowania. Aby wyniki badań rynkowych były trafne, muszą odpowiadać konkretnym potrzebom klientów. Niezależnie od tego, czy są to podsumowania, czy też pełnowymiarowe raporty z badań, muszą one odzwierciedlać nie tylko cele badawcze, ale także zrozumienie odbiorców. Na przykład, dokładny raport może uwypuklić dowolną liczbę zebranych faktów, ale odpowiedni przeszuka dane, decydując się na uwzględnienie tylko tych faktów, które odnoszą się do danego zagadnienia, bądź zagadnień. Zbyt wiele informacji nie jest pomocnych, jeśli zakłóca się lub odwraca uwagę odbiorców. Co więcej, dobre wyniki badań rynkowych są również dostosowane do kultury firmy i rodzaju osób, które będą je czytać. Raport dla kadry kierowniczej powinien wyglądać inaczej, niż raport dla kuratorium parafialnego.

Warte uwagi

Wreszcie, należy oczekiwać, że wszelkie badania rynku, które otrzymasz, będą wyjątkowe, zapadające w pamięć i skuteczne. Prawie każdy może zebrać razem fakty i liczby. Jednak potrzeba dobrze wyszkolonego specjalisty ds. badań rynkowych, aby zebrać odpowiednie fakty, przeanalizować i zastosować je w sposób, który pozwoli Ci zrozumieć, co one oznaczają dla Ciebie. Raporty powinny być przyjemne w czytaniu, a nie pełne suchych, technicznych danych, które nie wywierają trwałego wrażenia lub nie wyjaśniają w odpowiedni sposób (pod względem rozpoznawania i rozumienia) spostrzeżeń potrzebnych do udoskonalenia praktyk biznesowych.

Wyniki badań rynkowych nie powinny być efektem przemyślenia starannie opracowanych doświadczeń badawczych. Wręcz przeciwnie, powinny to być wykrzykniki deklarujące dramatyczny koniec rygorystycznego myślenia. Powinniśmy opracować wyniki w taki sposób, aby ich prezentacja zaciekawiła odbiorców, a także skłoniła do zastanowienia się nad opracowanym problemem. Z takich wyników znacznie łatwiej osobom przeprowadzającym badania będzie wyciągnąć wiedzę do dalszego postępowania.

Badania ankietowe od 4 zł.