Wszystko, co musisz wiedzieć o wskaźniku Net Promoter Score pracowników

Wiele firm koncentruje się na zadowoleniu klientów w celu zwiększenia przychodów. Jednak jeśli nie ma się zaangażowanych pracowników, to bardzo trudno jest uzyskać dobre wyniki. Rotacja pracowników jest bardzo kosztowna. Kluczem dla liderów firm jest zrozumienie poziomu zaangażowania pracowników i wiedza, jak go poprawić.

Co to jest wskaźnik zaangażowania pracowników?

Wskaźnik Net Promoter Score dla pracowników jest oparty na metryce używanej do monitorowania zaangażowania klientów.  Wskaźnik NPS na temat pracowników mierzy prawdopodobieństwo, czy pracownicy poleciliby Twoją firmę, jako miejsce pracy. Podobnie jak Net Promoter Score, pracowniczy NPS obraca się wokół jednego prostego pytania: "W skali od jednego do dziesięciu, jak bardzo skłonny byłbyś polecić tę firmę jako miejsce pracy?". W zależności od odpowiedzi pracownicy są sortowani na promotorów, osoby neutralnye i krytyków. Rozróżniani są na podstawie ilości przydzielanych punktów:

  • Promotorzy = respondenci, którzy przyznali ocenę 9 lub 10
  • Neutralni = respondenci, którzy przyznali 7 lub 8 punktów
  • Krytycy = respondenci, którzy przyznali od 0 do 6 punktów.

Podobnie jak w przypadku Net Promoter Score, bardzo ważne jest, aby dołączyć pytanie uzupełniające. Zarówno osoby krytykujące, jak i promujące mogą udzielić cennych informacji na temat powodów, dla których przyznali swój wynik. Być może nie lubią swojego menedżera, albo uważają, że nie są wystarczająco doceniani. Niezależnie od powodu, jako pracodawca będziesz chciał wiedzieć, aby móc zacząć pracować nad swoim wynikiem. Pamiętaj, że celem nie jest uzyskanie samego wyniku, ale działania, które podejmiesz, aby go poprawić.

Pracowniczy NPS oraz jego anonimowość

W przeciwieństwie do tradycyjnego systemu Net Promoter Score, gdzie możesz zadzwonić do niezadowolonych klientów i rozpocząć rozmowę, to w przypadku ankiety zawierającej pytanie NPS dla pracowników musi być zagwarantowana anonimowość. Oznacza to, że wszystkie pytania uzupełniające muszą być bezpośrednio zawarte w ankiecie. Oznacza to również, że Twoje wysiłki zmierzające do poprawy NPS nie mogą być skierowane do konkretnych niezadowolonych pracowników, ale muszą dotyczyć całego personelu. Warto również wysłać badania ankietowe po kolei – najpierw do niewielkiej części pracowników każdego dnia, zamiast jednej ankiety do wszystkich pracowników w jednym konkretnym momencie. Zapewni to stały dopływ informacji. W ten sposób możesz już zacząć podejmować działania w celu osiągnięcia lepszych wyników. 

Zalety NPS dla pracowników

Krótka i łatwa ankieta

Ankieta pracownicza wykorzystująca pytanie NPS jest krótka i łatwa w zarządzaniu, co czyni ją bardzo prostą w użyciu. Ponieważ jest to tylko jedno pytanie liczbowe, nie trzeba tracić czasu na zastanawianie się nad właściwymi pytaniami badania ankietowego. Ponadto, pracownicy z dużym prawdopodobieństwem wypełnią ankietę z pytaniem NPS, ponieważ nie wymaga to wiele czasu ani wysiłku.

Łatwe do zrozumienia wyniki

Ponieważ Twój wynik to tylko jedna liczba, jest on bardzo łatwy do zrozumienia. Kiedy umieścisz go na osi czasu, możesz od razu dowiedzieć się, czy się poprawiłeś, czy nie. Pamiętaj, że sama liczba nic Ci nie mówi. To właśnie kolejne pytania mogą dać Ci wiedzę, której będziesz potrzebować.

Szczera informacja zwrotna

Ponieważ to pytanie NPS do pracowników jest anonimowe, Twoi pracownicy dostarczą Ci cennych informacji zwrotnych. Nie chcesz, aby martwili się o to, czy mogą być szczerzy, czy nie lub, czy ich szef dowie się, jeśli napiszą coś negatywnego. Upewnij się, że odpowiedzi są traktowane z ostrożnością, a Twoi pracownicy dadzą Ci prawdziwy wgląd w to, co myślą.

Zadanie pytania NPS pracownikom dostarczy wiele cennych informacji. Chcąc przygotować profesjonalne badanie ankietowe, warto skorzystać z programu SurvGo™.

Badania ankietowe od 4 zł.